pátek
26. dubna 2024
svátek slaví Oto
práce oboru vlásenkář a maskér
© zdroj: Galerie Střední odborné školy uměleckořemeslné, Podkovářská, Praha 9, www.umeleckoremeslna.cz



O výuce uměleckých řemesel u nás podle statistik

ČR: Umělecká řemesla mají v naší zemi několikasetletou tradici. Kvalitní užitné a dekorativní předměty jsou součástí české národní kultury. Využili jsme materiály poskytnuté Národním ústavem pro vzdělávání k malému srovnání dat vypovídajících o výuce uměleckých řemesel u nás před pěti lety a nyní. Chtěli jsme se dozvědět, které obory zanikly nebo naopak byly do systému vzdělávání pro uměleckořemeslná povolání zavedeny, kolik škol obor vyučuje, o jaký je mezi uchazeči největší zájem, jaká je nezaměstnanost absolventů těchto škol…

Autor článku: 
Irena Koušková

V současnosti u nás probíhá příprava a vzdělávání pro uměleckořemeslná povolání v oborech vzdělání s výučním listem (kategorie H, tříletá délka vzdělávání), v oborech vzdělání s maturitní zkouškou (kategorie L i M, čtyřletá délka vzdělávání). Součástí přijímacího řízení u této skupiny oborů je talentová zkouška, ke studiu jsou tedy přijímáni žáci s výtvarným nadáním a manuální zručností. Důležitý je umělecko-řemeslný talent, cit pro materiál, který se v rukách řemeslníka a před jeho očima postupně přetváří, mění svůj tvar, až dospěje ke konečnému výrobku. Cení se zručnost, představivost a tvůrčí schopnosti, někdy i fyzická síla.
V převažující většině těchto oborů se jedná o obory málopočetné, což znamená, že se zde vzdělává pouze několik žáků nebo malá skupina. Během studia jsou u žáků rozvíjeny jak vědomosti a dovednosti z daného řemesla, tak i z oblasti výtvarného vyjadřování a myšlení.

Tříleté uměleckořemeslné obory vzdělání (kategorie H), v závorce na prvním místě  počet škol v ČR vyučujících obor v roce 2012, na druhém ten současný:

• Umělecký kovář a zámečník, pasíř (13, 14),
• Umělecký truhlář a řezbář (13, 11),
• Zlatník a klenotník (5, 5),
• Umělecký keramik (4, 5),
• Vlásenkář a maskér (1, 5),
• Umělecký štukatér (1, 1),
• Umělecký pozlacovač (1, 1),
• Umělecký sklenář (1, 1),
• Umělecký rytec (2, 2).

Nejvíce škol je v Praze. Nejvíce oborů lze studovat jednoznačně na Střední odborné škole uměleckořemeslné, s.r.o., Podkovářská, Praha 9 viz článek ZDE. Z přehledu je patrné, že největší počet škol vyučuje obory zpracovávající kov a dřevo, přičemž počet škol nabízejících obor umělecký truhlář a řezbář klesl o dvě. Naopak boom zažívají obory vlásenkář a maskér. V roce 2015 bylo do 1. ročníku v denní formě dané kategorie a skupiny oborů vzdělání přijato jen 235 žáků. Míra nezaměstnanosti absolventů škol v dané kategorii a skupině oborů byla v roce 2016 nadprůměrná, 11,3 % .

Pro nezájem ze strany žáků byly v posledních letech zrušeny obory vzdělání Ruční krajkářka, Ruční vyšívačka, Košíkář a Obuvník scénické obuvi.

Většina čtyřletých oborů vzdělání s maturitní zkouškou (kategorie L) v oblasti uměleckých řemesel byla koncipována v 70. – 80. letech minulého století, a to ještě v gesci ministerstva kultury. Názvy těchto oborů začínají souslovím „uměleckořemeslné zpracování (uměleckořemeslná stavba)“ – a pak následuje materiál, který je předmětem zpracování daného oboru. Konkrétně tedy uměleckořemeslné zpracování – kovů, dřeva, textilu, kamene a keramiky, skla, uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů. Pod těmito názvy se skrývají umělecká řemesla, pro která je koncipována příprava v konkrétních zaměřeních u následujících šesti oborů vzdělání:

Čtyřleté obory vzdělání s maturitní zkouškou (kategorie L), v závorce na prvním místě stav počtu škol v ČR vyučujících obor v roce 2012, na druhém ten současný:

• Uměleckořemeslné zpracování kovů – práce kovářské a zámečnické, – práce pasířské, – práce rytecké (6, 7),
• Uměleckořemeslné zpracování dřeva – práce truhlářské, – práce řezbářské, – práce čalounické a dekoratérské (10, 8),
• Uměleckořemeslné zpracování textilu – práce tkalcovské, – ruční výšivky, – práce gobelínářské (výuka v jediné škole na Moravě),
• Uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky – práce keramické, – práce kamenosochařské (5, 4),
• Uměleckořemeslné zpracování skla – hutní tvarování, – broušení a rytí, – umělecké vitráže, – malba skla (2, 4),
• Uměleckořemeslná stavba hudebních nástrojů – strunné nástroje, – klávesové nástroje, – dechové a bicí nástroje (4, 3).

Nově do kategorie L spadá také nový obor starožitník, který vyučují dvě školy v Praze a jedna v Brně.

Nejvíce oborů lze studovat v Praze, Brně a Světlé nad Sázavou. Z přehledu vyplývá, že největší počet škol vyučuje obory zpracovávající kov a dřevo, přičemž počet škol nabízejících obory uměleckořemeslného zpracování dřeva klesl o dvě. Opačnou tendenci vykazuje obor uměleckořemeslné zpracování skla, který lze studovat již na čtyřech místech, v Třeboni, Novém Boru, Světlé nad Sázavou nebo Valašském Meziříčí. V roce 2015 bylo do 1. ročníku v denní formě dané kategorie a skupiny oborů vzdělání přijato 231 žáků. Míra nezaměstnanosti absolventů škol v dané kategorii a skupině oborů byla v roce 2016 nadprůměrná, 11,5 %.

Nově lze některé uměleckořemeslné obory studovat také v kategorii M: Úplné střední odborné vzdělání s maturitou (bez vyučení), např. uměleckořemeslná stavba varhan, tvorba hraček a herních předmětů, tvorba a vzorování bižuterie, kamenosochařství, řezbářství, výtvarné zpracování kovů a drahých kamenů ad.

Největší zájem žáků

Pro všechny kategorie platí, že školy nabízejí větší počet míst pro uchazeče, než je skutečný počet přijatých žáků. Největší zájem žáků o studium v uměleckořemeslných oborech vzdělání (kategorie H, L, M) je o obory zaměřené na zpracování kovů a dřeva. Výuka v nich je zastoupena poměrně rovnoměrně v celé republice. Největší počty absolventů vykazují napříč kategoriemi obory vzdělání uměleckého kovářství a zámečnictví, uměleckořemeslného zpracování dřeva a výtvarného zpracování kovů a drahých kamenů.
Všechny ostatní obory kategorie H jsou spíš málopočetné. Z nich je ještě poměrně dost žádána výuka v tradičním oboru Zlatník a klenotník a nově Vlásenkář a maskér. U oboru Umělecký keramik se naopak projevil klesající zájem žáků o řemeslo, což se potvrzuje i v kategorii L. V této kategorii dosahuje vyšších čísel v počtu přijatých studentů ještě obor uměleckořemeslné zpracování skla. Vzdělávání v některých oblastech uměleckořemeslné výroby je tradičně regionálně orientováno, jednotlivá zaměření se vyučují po mnoho let ve stejném místě.

Výuka některých uměleckých řemesel zaniká

V oblasti uměleckořemeslného zpracování skla bohužel zanikla výuka v několika tradičních školách na severu Čech. Také ve většině zaměření oboru uměleckořemeslného zpracování textilu byla výuka zrušena pro nezájem ze strany žáků.
Společensko-ekonomické změny po roce 1989 vedly rovněž k tomu, že byly zrušeny uměleckořemeslné obory kategorie L zaměřené na kovolijectví a cizelérství, ruční krajku, ruční tisk, mozaikářství, štukatérství, pozlacování, vlásenkářství a maskérství či malbu dekorací. Některé z těchto oborů vzdělání existují nadále jako tříleté obory s výučním listem, některé jiné jsou zahrnuty do kmenového maturitního oboru 8241M Výtvarná a uměleckořemeslná tvorba.

Závěrem

Závěrem můžeme konstatovat, že žádný obor za posledních pět let nezanikl, ale objevil se jeden nový. Vzdělání v oboru starožitník nabízejí hned tři školy. V loňském roce jej začalo studovat sedm žáků, celkový plánovaný počet přijímaných byl ovšem 52. V uplynulých pěti letech některé školy zanikly, některé tradiční obory ustupují do pozadí, ale jiné nabírají nový dech a tomu odpovídá i vyšší počet škol pro výuku daného oboru.

 

Poznámka: Text vznikl s využitím článku „Některá umělecká řemesla žáky stále lákají“ publikovaném ve čtvrtletníku Vzdělávání 3/2012, vydávaném Národním ústavem pro vzdělávání. Data a informace o stavu vzdělávání pro uměleckořemeslná povolání pro rok 2012 vycházejí z tohoto textu.

Další zdroje:

www.infoabsolvent.cz
Vývoj vzdělanostní a oborové struktury žáků
http://www.nuv.cz/t/uplatneni-absolventu-skol-na-trhu-prace-2015
http://www.nuv.cz/uploads/Vzdelavani_a_TP/Absolventi_prechod_profily_pro_www.pdf.

 

Mohlo by vás také zajímat...

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024