čtvrtek
25. dubna 2024
svátek slaví Marek
Divadlo Šnek



Mysli globálně, jednej lokálně by mohlo znít motto Festivalu Street For Art

Autor článku: 
Ludmila Kučerová

<p>PRAHA: V pátek 18. 5. 2012 zahájil na Jižním Městě 5. ročník Festivalu Street For Art, který přerostl přes hranice městské části Praha 11 a stal se kulturní akcí celopražského významu. Zapojuje místní umělce, dobrovolníky, spolupracuje se školami a řeší témata, která jsou pro lokální kulturu aktuální, ale problematice kultury se bude věnovat i z celopražského pohledu. Hlavním tématem festivalu SFA 2012 je KULTURA V MÍSTĚ, VE KTERÉM ŽIJEME.</p> <p>Festival pořádá Kulturní Jižní Město – obecně prospěšná společnost zřízená městskou částí. Když jsem se dozvěděla, že v rámci festivalu proběhne Konference 4 stoly pro kulturu – otevřená diskuze na téma lokální kultura a kulturní politika města Prahy, že je připravena vernisáž výstavy Lidé v místech, že se kromě mnoha dalších zajímavých akcí budou na Festivalu Street For Art udělovat ceny za přínos pro kulturu na Jižním Městě, musela jsem položit několik otázek šéfovi o.p.s. Kulturní Jižní Město a zároveň řediteli festivalu – Jiřímu Sulženkovi:</p> <p>Můžete představit obecně prospěšnou společnost Kulturní Jižní město</p> <p>O.p.s. Kulturní Jižní Město vznikla v roce 2007 a v provozování KC Zahrada a Chodovské tvrze na Jižním Městě nahradila příspěvkové organizace. Vize, s kterou se do vedení společnosti přihlásil tým mladých lidí se zkušenostmi z kulturních center v Evropě, byla postavena na snaze zpřístupnit kulturu co nejširším cílovým skupinám obyvatel JM, vybudovat kvalitní kulturní centrum po vzoru podobných projektů v Evropě a svými programy kultivovat komunitu obyvatel Jižního Města. KJM, o.p.s., má 7 zaměstnanců a 10 externistů, příspěvek MČ na provoz KC Zahrada, Chodovské tvrze a knihovny osciluje kolem 7 mil. ročně. Soběstačnost společnosti je pravidelně přes 50 %. Kromě provozování kulturních center se KJM věnuje produkci festivalů. Za dobu pěti let, kdy působí na Jižním Městě pořádala hudební festival Hudba mezi bloky (3 ročníky), festival země-město o ekologických a environmentálních tématech (4 ročníky), festival Street For Art (letos 5. ročník) a festival Tóny Chodovské tvrze (letos 9. ročník). Důraz klademe na vzdělávací a komunitní projekty, z aktuálně probíhajících komunitních projektů je to především projekt Lidé v místech, komunitní zahrada v KC Zahrada a příprava představení Jižák, město snů s teenagery z JM.</p> <p>Co je Festival Street For Art? </p> <p>Festival Street For Art má letos 5. ročník. Každý rok si vybíráme nejakou lokalitu Jižního Města a architektonickou instalací chceme upozornit na určité téma. Po umění ve veřejném prostoru nebo veřejném prostoru jako takovém je to letos téma „lokální kultura“. Na stanici metra Opatov proto vzniká dočasné Divadlo Šnek, zároveň kultivujeme konstrukci točité rampy, která spojuje zastávku autobusu se stanicí metra, natřením její fasády na červeno. Na festivalu se bude kromě koncertů, divadelního představení nebo filmových projekcí hodně debatovat. Debatu DOXagora spolupořádáme s DOXem, bude věnovaná vývoji pražské kulturní politiky. Konferenci 4 stoly pro kulturu věnujeme debatě o lokální kultuře a způsobu, jakým je podporována z veřejných zdrojů. K tomuto účelu jsme nechali realizovat studii, kterou připravil Petr Kotouš. Součástí programu je i předávání Cen za přínos lokální kultuře. Na festivalu letos zkoušíme pilotní verzi, kdy oceníme námi vybrané osobnosti Jižního Města (kronikář, místní vydavatel, rapper, pravidelná divačka kulturních akcí), pro další roky bychom ale rádi ve spolupráci s dalšími kulturními centry v Praze tento koncept rozvíjeli. </p> <p>Divadlo Šnek je pouze prostor?</p> <p>Divadlo Šnek je prostor, koncept. Vznikne na 10 dní, jméno odvíjíme od místa, kde vznikne – místní lidé říkají Šnek točité rampě, která spojuje zastávku autobusu se stanicí metra Opatov. V momentu, kdy lidé dají nějakému místu jméno, vzniká vytvářejí si k němu vztah, identifikují se s ním, a může se rozvíjet místní kultura v nejširším slova smyslu. Proto i my na tuto skutečnost festivalem reagujeme a rozvíjíme ji.</p> <p>Můžete říci pár slov i k projektu Lidé v místech? </p> <p>Projekt Lidé v místech realizujeme za podpory Visegradského fondu s partnery z Wroclawi, Pécse a Banské Bystrice. Inspirovali jsme se fotoanalýzou Jižního Města, kterou několik let dělá pan Jiří Krhovský a vytvořili jsme web, na který mohou lidé posílat fotky z místa, kde žijí, a hodnotit svoje pocity vůči němu. Kromě toho ale po celý rok na Chodovské trzi probíhala 2× měsíčně setkání s veřejností na dílnách, debatách a workshopech na různá témata – sídliště, sousedé, participace, architektura apod. Z těchto setkání byly pořizovány tzv. zákresy (místo zápisů), a ty spolu s fotografiemi z projektu budou součástí výstavy Lidé v místech, která se kromě festivalu Street For Art představí také ve Wroclawi a možná i u dalších partnerů.</p> <p>Zdá se m, že mnohé aktivity směřují k „tmelení“ lidí, což je na sídlišti, notabene takovém, jakým je JM, nesnadný úkol. Nebo se mýlím? </p> <p>Velmi důležitou součástí našich aktivit jsou komunitní projekty. Není lehké najít aktivní lidi, kteří by se do nich zapojovali, ale to je součást problému. Po několika jednorázových pokusech (společná večeře, piknik, malování na betonové zdi, bazar apod.) jsme se zaměřili na dlouhodobé kontinuální projekty. Za úspěšné považuji zmíněný projekt Lidé v místech a komunitní zahradu v KC Zahrada. Letos funguje její třetí sezóna, ke spolupráci jsme přizvali neziskovku KOKOZA a projektu se daří dobře, ve veřejnosti se projevuje trend k účasti na komunitních zahradách.</p> <p>Můžete se, prosím, zmínit o kulturních vizích týkajících se Jižního města? </p> <p>My se snažímě o dvě věci – rozvíjet budování identity obyvatel k místu, kde žijí a rozvoj jejich účasti a participace na kulturních aktivitách. K tomu prvnímu: náš plán je realizovat „Muzeum sídliště Jižní Město“ – a to ne primárně jako instituci se sbírkami, ale jako platformu pro komunikaci o historii, příbězích a orální historii, která se váže k sídlišti JM. Kromě samozřejmé spolupráce s kronikářem JM Jiřím Bartoněm chceme pracovat se studenty a jejich staršími sousedy nebo rodiči a prarodiči. Bohužel tento projekt letos nepodpořily v grantových žádostech nadace, pro základ projektu máme podporu MČ Praha 11. Kromě toho se podílíme na rozvoji konceptu multifunčního divadla a vzdělávacího areálu, které plánuje MČ Praha 11 v budoucnu stavět.</p> <p>STREET FOR ART proběhne ve dnech 18 — 26 května 2012<br />
na Jižním Městě u stanice metra OPATOV<br />
Program festivalu
</p>

Mohlo by vás také zajímat...

RONOV NAD DOUBRAVOU: V souvislosti s plánovaným dokončením celkových úprav náměstí se vedení města rozhodlo naplnit myšlenku pořízení sochy věnované svému nejslavnějšímu rodákovi. Ta se objevovala již od šedesátých let minulého století, kdy byla v Nečasově vile instalována obrazová galerie určená nejen pro díla Chittussiho, ale i dalších malířů Železných hor.

Pardubický kraj
Instituce a kulturní zařízení, Výtvarné umění, Senioři, Památky
Co se děje
25.04.2024

ČR-PRAHA: Hlavním cílem předloženého návrhu je především zavést do právního řádu České republiky institut statusu umělce. Děje se tak prostřednictvím novelizace zákona č. 203/2006 Sb. o některých druzích podpory kultury. Za tímto účelem novela zřizuje nový registr umělců, který povede Ministerstvo kultury. Status umělce se stane nástrojem možné finanční podpory pro umělce, kteří mají na trhu práce mnohdy velmi specifické postavení.  

Celá ČR, Hl. m. Praha
Co se děje
25.04.2024

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024