neděle
17. února 2019
Svátek slaví: Miloslava
Snímek objektu bývalé káznice, v němž by mělo vzniknout brněnské kreativní centrum. Foto Tereza Chrástová.



Kreativní centrum Brno

Autor článku: 
Zdeňka Kujová/mis

BRNO: V Brně žije velké množství tvůrčích a kreativních lidí a je v zájmu města, aby odsud neodcházeli. Podpora kreativních odvětví přináší prospěch nejen jim, ale pomáhá i rozvoji celého regionu. Proto vznikl záměr vytvořit Kreativní centrum Brno, které by po vzoru obdobných institucí v jiných evropských městech poskytovalo zázemí pro lidi v tvůrčích profesích.

V Kreativním centru Brno by mohl vzniknout inkubátor pro začínající podnikatele v kreativních odvětvích

Součástí vize jsou i nájemní ateliéry, zkušebny, dílny. Toto zázemí má pomoci rozvíjet tvořivý potenciál talentovaných lidí a zamezit tak jejich odlivu mimo Brno. Centrum by mělo vzniknout v objektu bývalé káznice mezi ulicemi Cejl, Soudní a Bratislavskou v blízkosti centra Brna. Stavebně technický průzkum, předprojektová dokumentace a další navazující aktivity mají nyní prokázat, zda je káznice skutečně vhodným místem pro tyto účely.
Kreativní centrum může rovněž otevřít a zatraktivnit pro širokou veřejnost dosud méně přitažlivou oblast, která je navíc jako zanedbaná část města s výskytem sociálního vyloučení zahrnuta i v Integrovaném plánu rozvoje města.
Projekt je součástí třetí generace Regionální inovační strategie Jihomoravského kraje a také Koncepce ekonomického rozvoje města Brna. Iniciátorem projektu je Magistrát města Brna, studii proveditelnosti pro něj zpracovává Jihomoravské inovační centrum (JIC). Právě JIC má totiž již deset let zkušeností s provozem vlastních inkubátorů a s podporou začínajících firem, i když převážně v technických oborech.

Mapování kreativních odvětví v Brně

V rámci studie proveditelnosti Kreativního centra projektový tým zjišťuje podrobnosti o kreativních odvětvích v Brně. Musí například nalézt odpovědi na otázky: Kolik v Brně působí architektů, jak je možné podpořit designéry, aby lépe obstáli v mezinárodní konkurenci, nebo jestli už je Brno hlavním městem českého odvětví videoher. Výsledky mapování kulturních a kreativních odvětví v Brně budou použity nejen pro studii proveditelnosti Kreativního centra, ale zároveň mohou posloužit jiným kulturním projektům a kreativním záměrům.
Tým vedený Zdeňkou Kujovou pracuje od ledna 2013 na studii proveditelnosti Kreativního centra v objektu bývalé káznice. Během roku 2013 vznikla postupně analytická část – analýza jak kreativní scény, tak samotné budovy káznice i lokality kolem ní. To vše doplnila analýza kreativních center v zahraničí.
„Právě jsme dokončili kvantitativní část mapování jedenácti kulturních a kreativních odvětví v Brně“, říká manažerka projektu Zdeňka Kujová. „Za každé jednotlivé odvětví máme databázi samostatně podnikajících živnostníků, firem, institucí i organizací neziskové sféry. Konkrétně se jedná o hudbu, scénická umění, oblast kulturního dědictví, film a video, televizi a rozhlas, dále o architekturu, reklamu, videohry, literaturu a knižní trh, výtvarná umění a řemesla. Udělali jsme přehledy, kolik subjektů v Brně celkově působí, kolik zaměstnávají lidí, jaké mají právní formy. Celkově jsme pak v Brně identifikovali 10 až 12 tisíc subjektů spadajících do kreativních odvětví“.

Na rok 2014 je v plánu kvalitativní výzkum

Na přelomu ledna a února jsou plánovány rozhovory s odborníky z jednotlivých odvětví. Vybraní experti na toto odvětví jsou přizváni, aby společně identifikovali silné stránky a potřeby subjektů kreativních odvětví v Brně.
„Metodika byla připravena ve spolupráci a kvalitativní rozhovory povede Petr Návrat, který se dlouhodobě věnuje projektům zabývajícím se regenerací měst, lokálním ekonomickým rozvojem a městskou samosprávou“ dodala Zdeňka Kujová. Výsledky celého mapování budou zveřejněny v létě 2014.

Na mapování spolupracuje Institut umění ČR, Partnerství pro české brownfieldy a v začátcích zkoumání pomohl také Ateliér Divadelního manažerství Divadelní fakulty JAMU v Brně a odborní konzultanti jednotlivých odvětví a metodiky výzkumu.

Více informací

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Agentura DILIA jako každoročně udělí studentům Cenu Evalda Schorma za původní hru, dramatizaci či překlad. Nominace zasílejte do 31. března 2019!

Celá ČR
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Soutěže a festivaly
Co se děje
15.02.2019

JIHOMORAVSKÝ KRAJ: Kraj se stal absolutním vítězem VII. ročníku ankety Kraj mého srdce. Letos zvítězil hned v pěti kategoriích z deseti vyhlášených – Letní dovolená, Pěší turistika, Folklor a tradice, Cykloturistika a Výlety s dětmi.

Celá ČR, Jihomoravský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Soutěže a festivaly
Co se děje
14.02.2019

BRNO: Výstava Chvála sběratelství: 200 let služby moravské kultuře a vědě představuje fenomén sběratelství, které vedlo v historii zpočátku ke vzniku kabinetů kuriozit či přírodnin a později samotných muzeí, jako bylo i Františkovo muzeum. Společným jmenovatelem byla touha po poznání a shromažďování hmotných dokladů z oblasti historie, umění i přírody.

Jihomoravský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
14.02.2019

JIČÍN: Psal se rok 2010, festival Jičín – město pohádky vstoupil do jubilejního 20. ročníku a ve čtvrtek 9. září bylo v Masarykově divadle slavnostně uděleno čestné občanství Pohádkového města panu režiséru Václavu Vorlíčkovi jako projev úcty a ocenění za jeho filmové pohádkování pro děti.

Královéhradecký kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení
Co se děje
13.02.2019