čtvrtek
28. března 2024
svátek slaví Soňa
Facebookový vizuál k představení
© zdroj: https://www.facebook.com/divadlokamenpraha/



Divadlo Kámen: V hlavních rolích Vraždy u katedrály se objeví mrtví i nemrtví

PRAHA: Jako svou první premiéru divadelní sezony 2019/2020 uvede Divadlo Kámen inscenaci Vražda u katedrály, která je inspirovaná událostmi spojenými s pokusem o vraždu dvojitého agenta Sergeje Skripala a jeho dcery, k němuž došlo v březnu 2018 v britském Salisbury.

19.09.2019
Autor článku: 
TZ/ika

"Příběh otrávení Sergeje Skripala se mi lépe než mně známé literární předlohy propojil s upírskými motivy. Zpravodajské hry, tajné sítě, chlapíci kráčející ulicemi s novičokem v batohu, osudové jednání špiónů i vrahů, tajemné síly v pozadí, odvěké neporozumění a zároveň přitažlivost mezi Východem a Západem. Nějak to zarezonovalo," říká Per Odo Macháček, režisér a umělecký šéf Divadla Kámen, o nově chystané inscenaci. (celý rozhovor jak s ním, tak s ostatními členy souboru DK přikládáme)

Vražda u katedrály
burleskní upírská balada / příběh o neodolatelných bytostech / o otravě Sergeje Skripala v Salisbury v březnu 2018 / režisér v troj až čtyřroli
Jak je pro režijní práci Petra Oda Macháčka, režiséra a uměleckého šéfa Divadla Kámen, příznačné, i v nové inscenaci se prolíná několik zdánlivě nesouvisejících témat – mysticky laděný motiv upírek navazujících erotický vztah s hlavním hrdinou a dokumentárně pojatá sonda do kauzy spojené s pokusem o vraždu dvojitého agenta Sergeje Skripala. Vražda u katedrály se i přes Macháčkův svérázný rukopis určitým způsobem odklání od linie, kterou se hlavní proud dramaturgie Divadla Kámen ubírá, a to hned v několika ohledech. Macháček se totiž rozhodl pojednat aktuální a značně kontroverzní téma vycházející ze skutečných událostí, které přednedávnem rozvířilo neklidné vody mezinárodních vztahů a ponechalo je dosud zčeřené. Navíc se poprvé uchyluje k žánru, který označuje za burlesku. Kromě toho zde autor a režisér sám sebe obsadil do hlavní role a dokonce neváhá tu a tam odběhnout k osvětlovacímu pultu. Jedná se o inscenaci s limitovaným počtem repríz, která kromě uměleckého sdělení nabízí přesah politicko-společenský, přitom ale ponechává na diváku, aby sám rozhodl, kterou z tematických nebo estetických rovin na sebe nechá zapůsobit.

KDY: 19. září 2019 (premiéra), reprízy: 3. a 18. října 2019 ODKAZ: https://www.divadlokamen.cz/vrazda_u_katedraly

O tvůrcích
Petr Odo Macháček – scénář/struktura/režie/herec/Sergej/agent/muž z ústředí Režisér, zakladatel a umělecký šéf Divadla Kámen. Zaměřuje se na technicky náročné oblasti moderní činohry a její nové a opomíjené formy. Pracuje s fyzickým vnímáním činohry a její hudebností, souhrou sil a energií, jevištním i textovým minimalismem, otevřeným osobním herectvím. Rozvíjí různé způsoby kombinace činohry s živou hudbou, poezií, výtvarnem. Pro Divadlo Kámen napsal/zadaptoval/přeložil a zrealizoval kolem 30 inscenací. Je například "Osobností roku 2013" festivalu "...příští vlna/nextwave...". V roce 2016 napsal libreto k opeře Táhlý zvlněný pohyb podélného předmětu skladatele Petra Cíglera. Opera byla uvedena v rámci festivalu NODO Dny nové opery Ostrava.

Zdeňka Brychtová – herečka/upírka Kmenová herečka Divadla Kámen, herečka kočovného divadla pro děti – Divadlo Koloběžka. Zrealizovala desítky inscenací Divadla Kámen, několik speciálních projektů (operu skladatele Petra Cíglera pro Dny nové opery Ostrava), produkčně spolupracovala se skupinou BocaLocaLab režiséra Jiřího Adámka. Účinkovala v inscenaci Petra Lanty Cesta Emericha Ratha uvedené v červenci 2018 v broumovském klášteře. Připravuje projekt s taneční skupinou TeatroNovogo Fronta, performerem Vladimirem Benderskim a režisérem Šimonem Stiburkem (Relikty hmyzu). Mimo jiné je součástí produkčního týmu Divadla Kámen.

Lucie Zachovalová – herečka/upírka Divadelní a filmová herečka. Krátce působila v Divadle TaFantastika. V současné době je kmenovou herečkou Divadla Kámen. Jako herečka vystupovala ve studentských i jiných filmech studentů FAMU a managementu umění VŠE. Účastnila se dalších projektů například s režisérem Petrem Lantou (inscenace Cesta Emericha Ratha v broumovském klášteře, inscenace Lebka z Connemary vytvořená speciálně pro Divadlo U mostu v Permi ruského režiséra Sergeje Fedotova). Studuje Katedru výchovné dramatiky v rámci CŽV na DAMU.

Miroslav Paulíček – herec/agent herec, autor a sociolog. Je kmenovým hercem Divadla Kámen. V roce 2015 založil s básníkem Martinem Vávrou autorské Divadlo Neslepýš. Sociologii v různých formách přednáší v Ostravě a v Praze, zabývá se mimo jiné sociologií umění, o níž napsal knihu Nikdo se neodváží říci, že je to nudné. Účastní se také panelových diskusí a debat na témata související s různými aspekty divadla a umění.

Monika Piecuch Roženková – kostýmy, módní návrhářka, kostýmní výtvarnice, majitelka módní značky MonaRosa. Spolupracovala na inscenacích režiséra Martina Vokouna v plzeňském Divadle Josefa Kajetána Tyla. Spolupracovala na divadelních projektech Pražské konzervatoře, s karlovarským Divadlem Dagmar, sokolovským Divadlem bez zákulisí. Podílela se na různých projektech studentů pražské DAMU a HAMU. Pro Divadlo Kámen vytvořila kostýmy pro hry OK plus F a Přesně 42 zubů.

Blanka Křemenová – PR a propagace Po ukončení studií na Západočeské univerzitě v Plzni začala spolupracovat s Divadlem J. K. Tyla a následně s dalšími umělecko-kulturními subjekty v oblasti marketingu a PR, produkce, mezinárodních vztahů, výtvarných uměleckých oborů a kurátorské činnosti. V roce 2016 začala spolupracovat s RockOperou Praha a DIVADLEM POD KLOBOUKEM. Blanka je členkou umělecké skupiny IN NOMINE a projektu 12x Hrabě: to VY. Ačkoliv se profiluje především v rovině arts managementu, stále více času věnuje autorské malířské tvorbě, grafice a scénografii.

Zdroj: Blanka Křemenová, www.divadlokamen.cz

Mohlo by vás také zajímat...