čtvrtek
25. dubna 2024
svátek slaví Marek
diadém pro NM
© zdroj: http://www.protext.cz



Diadém Hanuše Lamra obohatí sbírky Národního muzea

PRAHA: Mezi dvěma sty nejvýznamnějšími a nejzajímavějšími sbírkovými předměty na výstavě 2 x 100 ve znovuotevřené historické budově Národního muzea se nachází také jediné dílo od současného autora – diadém Sbírka designéra a šperkaře Hanuše Lamra. Umělec jej vytvořil speciálně pro tuto příležitost a vzdává tak hold 200letému výročí založení jedné z našich nejvýznamnějších kulturních institucí a zároveň 100 letům republiky. Po skončení výstavy se diadém stane součástí sbírek Národního muzea.

Autor článku: 
PROTEXT/ika

Diadémem jsem chtěl vzdát poctu Národnímu muzeu a jeho uměleckým a přírodovědným sbírkám. V dětství jsem historickou budovu pravidelně navštěvoval a sám jsem vášnivým sběratelem přírodnin i výtvorů lidských rukou,“ říká Hanuš Lamr a dodává, že práce pro tuto instituci pro něj znamená velkou čest i odpovědnost.

Podklad kompozice diadému tvoří pás stříbrného plechu, snoubí se zde úlomky či úponky rostlin s krystaly kamenů v surovém stavu. Uplatnění zde nalezly kousky, k nimž má Hanuš osobní vztah a které jsou ukázkou z jeho sbírky – například krystal záhnědy z Vysočiny, český granát, či úlomek rozchodníku z předzahrádky jedné strašnické dámy.

K prostému tvaru diadému inspiroval Hanuše i jeden z nejtajemnějších středověkých nálezů u nás, stříbrná románská čelenka z 12. století, objevená při zemních pracích v Českých Budějovicích. „Čelenka je příkladem skvělého řemeslného zpracování kombinací ražení a tepání. Reliéfy znázorňují trůnící panovníky a ozbrojené bojovníky v arkádách. I tento skvost můžete na výstavě zhlédnout a porovnat ho s jeho novodobým pendantem,“ doplňuje Míra Burianová, autorka výstavy 2 x 100 a kurátorka sbírky novodobé módy Národního muzea.

U příležitosti 100. výročí založení Československé republiky vytvořil Hanuš Lamr i speciální šperk s názvem Srdce republiky z kolekce Sacré Coeur. Motiv srdcovky je zde umocněn symbolickým využitím barev národní vlajky. Stříbrné srdce znázorňuje bílou, náhrdelník z lapisu lazuli modrou a korálová kapka červenou barvu. Z důvodu ochrany korálových útesů zde byl využit tzv. rekonstruovaný korál. Inspiraci Lamr opět nalézá v národním stylu i tvorbě Dušana Jurkoviče. Šperk charakterizují čisté barevné tóny, symetrie i záměrná jednoduchost symbolů.

INFORMACE K VÝSTAVĚ 2 x 100

Historická budova Národního muzea, Praha

Hlavní autorka: Mira Burianová

Kurátorka: Eva Dittertová

Spoluautorky: Lucie Kodišová, Jiřina Dašková

Výstava 2 × 100 představuje výběr toho nejvýznamnějšího a nejzajímavějšího ze sbírkových předmětů, které po 200 let uchovává Národní muzeum. Návštěvníci zde najdou předměty dosud veřejnosti neznámé, nevystavené či nově restaurované, a to v překvapivém a novém kontextu, odrážejícím rozmanitost exponátů – historických, přírodovědných a uměleckých z Čech i celého světa. Právě skrze předměty je pak možné sledovat fascinující příběh Národního muzea od okamžiku založení po současnost.

HANUŠ LAMR

Designér a tvůrce osobitých šperků Hanuš Lamr (1976) je absolventem Ateliéru sochařství kovu a šperku pod vedením V. K. Nováka na pražské VŠUP. Absolvoval profesní stáže v Izraeli a v Německu, v současnosti žije a tvoří v Praze. Jeho dílo je zastoupeno v mnoha sbírkách soukromých sběratelů i kulturních institucí, např. v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. V roce 2011 byl osloven Ministerstvem zahraničních věcí ČR a vytvořil speciální brož pro Madeleine Albright. V roce 2014 představil Lamr svou práci na prestižním veletrhu luxusních šperků a hodinářství Inhorgenta v Mnichově.

Jeho celoživotní inspirací je příroda, pro svou práci nejčastěji volí stříbro, zlato, drahé kameny a také syntetickou pryskyřici s práškovými pigmenty. Rád tyto materiály používá neomezeně, experimentuje s nimi a vzájemně je propojuje. To je velmi dobře vidět v jeho kolekcích jako Crassulaceae, Fructus, Pisum, Coniferum, Folklor nebo aktuální Sacré Coeur.

http://www.hanuslamr.com

www.nm.cz

ZDROJ

Mohlo by vás také zajímat...

LIBEREC: Pro Liberec je Botanická zahrada nejen turistickou atrakcí, ale významným vědeckým botanickým centrem. Známost zahrady zvyšuje schopnost vědecká aktivita mezinárodních botanických konferencí, výměna teoretických znalostí přírody a také významná přednášková tvorba.

Liberecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Ostatní
Co se děje
25.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024

ČERVENÝ KOSTELEC: V sobotu 20. dubna se v kině Luník v Červeném Kostelci uskutečnilo 71. krajské kolo celostátní filmové přehlídky České vize. Filmová soutěž je určena neprofesionálním filmovým tvůrcům starším osmnácti let. Přihlášeno bylo 19 snímků. Nejlépe z nich uspěly filmy studentů filmových škol, dařilo se i hraným filmům. Porota také rozdala čestná uznání.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
23.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024