TEPLICE: Pomsta materiálu je název výstavy, kterou bude v sobotu 15. června v 15 hodin zahájena v teplickém muzeu. Výstava se nebude týkat pouze porcelánových plastik, které jsou pro autora signifikantní, ale Dalibor Worm představí také tušové kresby štětcem, závěsné uhlové kresby a připomene v menší míře také design ojedinělý po formální stránce i po snaze tvořit design v určité obsahové linii.
Dalibor Worm jako sochař, který se zabývá porcelánem a vytváří z něho nejen design, ale ve velké míře také svébytné sochy, jistě dobře ví, proč zvolil v názvu slovo pomsta. Porcelán je nevyzpytatelný, a tak se Dalibor Worm kromě všeobecných sochařských nesnází, potýká také s jeho ovládnutím, což se mu během tří desítek let soustředění neobyčejně daří, a to i po stránce technické. S nadsázkou lze pomstu uplatnit i z jeho strany vůči porcelánu samému.
Dalibor Worm od narození žije a pracuje v Teplicích, kam se navrátil ihned po studiu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze. Udržoval a udržuje kontakt s místním průmyslem, realizuje svá díla v porcelánce v Dubí. Výstava má tedy i značný regionální význam jako prezentace osobitého zpracování materiálu známého především ve formě tradičního pojetí. Proto bude výstava uspořádána v reprezentativním výstavním sále, který umožní patřičné vyznění autorovy tvorby. Ta se může označit za velmi přemýšlivou a uvážlivou, což je patrné v minimalistické formě a výrazu, který vychází z čistoty porcelánu jako materiálu. V posledních letech přichází Dalibor Worm také s náměty vzniklými pod aktivitami souvisejícími s čínskou filosofií a jejím bojovým uměním, znásobenými pobytem v Číně. Nutné je dodat, že by to vše nebylo možné bez předchozího sochařského vývoje, který bude na výstavě prezentován.
Dalibor Worm vystavoval a vystavuje málo a, chystá se pečlivě na svou první velkou, zčásti retrospektivní výstavu, jež je veřejností velmi očekávána. Výstava bude mít nadregionální charakter v kontextu současného výtvarného umění, jehož prezentace má v teplickém muzeu mnohaletou tradici.
Vystavené artefakty budou doplněny malou projekcí průřezu jeho tvorby, která se do výstavy nevejde.
Vstup na výstavu je hlavním vchodem teplického zámku.
ČR: Digitalizace je jednou z oblastí, na kterou je možno využít dotaci ministerstva kultury z Národního plánu obnovy. Nedávno bylo rozhodnuto o výsledcích dvou výzev – digitalizace kulturních statků a národních kulturních památek II. a výzvy na podporu rozvoje digitalizace, dokumentační a informační činnosti v oblasti vizuálního umění a architektury pro menší projekty nezřizovaných neziskových organizací.
HRADEC KRÁLOVÉ: O víkendu 22. - 24. března patřilo Divadlo Drak souborům mladého, poetického a experimentujícího divadla. Postupová přehlídka AUDIMAFOR i v letošním ročníku vydala to nejzajímavější, co se urodilo mezi divadelními soubory napříč Královéhradeckým krajem, ale i kousek za jeho hranicemi. Kvalitu zúčastněných inscenací potvrdila odborná porota – doporučení k postupu si odneslo hned několik souborů ve třech kategoriích, rozdávaly se ale i další ocenění.
VAMBERK, ČR: Něžná krása krajky se jemně snoubí s křehkostí nastupujícího jara i symboly velikonočního období… Zasnívám se v kuchyni nad chystanými dekoracemi k největším křesťanským svátkům v roce a automaticky si vzpomenu na Vamberk, město krajky. Snad by souhlasila i místní rodačka a etnoložka muzea krajky Mgr. Martina Rejzlová, která nás jejím příběhem i muzejními expozicemi provede. Zároveň v rámci redakčního cyklu Cestou na Seznam přiblížíme, jak se na listinu nemateriálních statků tradiční lidové kultury ČR dostala i „Tradice krajkářství na Vamberecku“ a zda má nakročeno také na zápis na seznam nehmotného dědictví UNESCO.
ZLÍN: V Krajské knihovně Františka Bartoše ve Zlíně opět od března 2024 probíhají vzdělávací kurzy pro pracovníky kulturního a kreativního sektoru Zlínského kraje v oblasti manažerských, komunikačních a digitálních dovedností. Knihovna tak navázala na úspěšný projekt z minulého roku, kdy se v celkem 18 vzdělávacích kurzech proškolilo téměř 400 účastníků.