čtvrtek
25. dubna 2024
svátek slaví Marek
Workshop dok.incubator
© Archiv pořadatele



Česká stopa na Sundance – 3 filmy dok.incubatoru v mezinárodní soutěži

ČR-USA: Hned tři snímky, které prošly českým filmařským workshopem dok.incubator, představí na přelomu ledna a února prestižní americký festival Sundance. Trojice dokumentů bude uvedena v mezinárodní soutěžní sekci, do které je vybráno pouze dvanáct filmů. Prvním snímkem je velice osobní The Disappearance of My Mother od mladého italského tvůrce Beniamina Barrese, dále snové Lapü od kolumbijských filmařů Césara Alejandra Jaimese a Juana Pabla Polanca a výbušný brazilský dokument The Edge of Democracy od Petry Costy.

Autor článku: 
Lucie Čunderliková

Dok.incubator je nejen v evropském měřítku unikátním workshopem pro tvůrce dokumentárních filmů s mezinárodními ambicemi. Pomáhá s kreativním střihem, dramaturgií, ale soustředí se i na marketing a plánování distribuce tak, aby dokumenty dokázaly uspět na globálním trhu. „Dok.incubator se ukázal být nedocenitelným zdrojem svěžích talentů a překvapivých, netradičních přístupů k vyprávění příběhů. Na základě našich zkušeností můžu říct, že jde o workshop, který je velmi přísný, ale zároveň velice osobní. Individuální přístup lektorů a mentorů pomáhá vytvářet ty nejzajímavější filmové příběhy,“ říká selektor festivalu Sundance Harry Vaughn, který na workshop pravidelně jezdí vybírat filmy do soutěžní sekce.

S úspěšným českým programem jsou spojené ještě další tři dokumenty, které budou v lednu k vidění na Sundance. The Magic Life of V a One Child Nation natočili bývalí účastníci workshopu a na filmu Advocate se podílela Yael Bitton, jedna z lektorek. Pro dok.incubator to však zdaleka nejsou jediné úspěchy. „Ze čtyřiadvaceti filmů, které v posledních třech letech prošly naším workshopem, se jeden dostal na shortlist Oscarů, jeden získal cenu Emmy, pět bylo vybráno pro Evropské Filmové Ceny EFA a čtrnáct soutěžilo na nejprestižnější světové přehlídce dokumentů IDFA. Na Sundance se dostalo celkem devět filmů, na kterých jsme od roku 2013 spolupracovali, a jeden z nich, gruzínský dokument The Machine Which Makes Everything Dissappear, si dokonce odvezl cenu za nejlepší režii,“ vypočítává zakladatelka a ředitelka dok.incubatoru Andrea Prenghyová.

Podrobné informace o dok.incubatoru naleznete na http://dokincubator.net/.

 

Dok.incubator byl založen v roce 2010 ve spolupráci s festivalem DOK Leipzig jako think-tank zkušených poskytovatelů profesionálního vzdělávání, který měl pomáhat středním a malým dokumentárním producentům z různých zemí čelit krizi audiovizuálního průmyslu. V roce 2012 proběhl první ročník a hned se dostavil velký úspěch, snímek The Machine Which Makes Everything Disappear získal hlavní cenu za režii na festivalu v americkém Sundance. Další rok se úspěch opakoval a dobrá pověst workshopu umožnila angažovat jako lektory nejznámější střihače nejen z Evropy, pozvat prestižní sales agenty i producenty a selektory předních festivalů. Jedná se vždy o experty, kteří jsou aktivní součástí světové kinematografie a podílejí se na vzniku mnoha mezinárodních filmů. Jejich zkušenosti z praxe a know-how napomohly vzniku praktického formátu workshopu.

Dok.incubator spolupracuje také s českými filmaři a podílel se na celé řadě významných českých dokumentárních filmů a pomohl řadě debutujících českých režisérů dostat se na přední evropské festivaly. Jedná se například o dokumenty Planeta Česko, Švéd v žigulíku, Budovatelé říše či Central Bus Station. „Už od prvního ročníku jsme českým filmovým profesionálům poskytovali nárazově střihové a dramaturgické konzultace, které často spontánně vyústily v dlouhodobější spolupráci postavenou na entuziasmu lektorů. Úspěchy studentského filmu Nebezpečný svět Rajko Dolečka, který k nám přišel v tvůrčí krizi a jehož se ujala francouzská střihačka Yael Bitton, či dokumentu Stále spolu natočeného publicistkou Evou Tomanovou, nám ukázaly, nakolik dlouhodobá kreativní a producentská podpora i čerstvý pohled zvenčí může ovlivnit kvalitu a distribuci českých filmů,“ vysvětluje Andrea Prenghyová.

 

 

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní?

Naším prvním hostem je nezávislý divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten. Příště to ale můžete být vy!

Pokud víte, jak na to, napište nám na: redakce@mistnikultura.cz

Celá ČR, Hl. m. Praha
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Senioři, Vzdělávání
EDITORIAL
24.04.2024

ČERVENÝ KOSTELEC: V sobotu 20. dubna se v kině Luník v Červeném Kostelci uskutečnilo 71. krajské kolo celostátní filmové přehlídky České vize. Filmová soutěž je určena neprofesionálním filmovým tvůrcům starším osmnácti let. Přihlášeno bylo 19 snímků. Nejlépe z nich uspěly filmy studentů filmových škol, dařilo se i hraným filmům. Porota také rozdala čestná uznání.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly
Co se děje
23.04.2024

ČR: Všechny v kulturním sektoru zajímá, jak se účinněji propagovat, ale někde to umějí lépe… Koncem loňského roku se na Ministerstvu kultury konal seminář věnovaný novým trendům v marketingu a propagaci kulturních zařízení a paměťových institucí. Ukázalo se, že sdílení zkušeností a úspěšných praxí je pro všechny, kteří mají oblast marketingu a propagace na starosti, velmi cenné. Proto jsme v Místní kultuře připravili anketu, která nabízí možnost „podívat se“, jak to dělají jinde. Chceme přinést konkrétní příklady vynalézavé, nápadité, ale hlavně fungující sebepropagace a dobře zvolené komunikační strategie vybraných projektů z oblasti kultury. Jaký je váš příběh? Co pomohlo ke zvýšení návštěvnosti, prodejnosti, sledovanosti? Čím můžete inspirovat ostatní? Zeptali jsme se Kateřiny Hubertové za Geisslers Hofcomoedianten.

Celá ČR, Hl. m. Praha
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Divadlo a tanec, Hudba
Články a komentáře
24.04.2024

HRADEC KRÁLOVÉ: Filmový dokument „Petrkov 13“ představuje místo, ve kterém žil a tvořil básník, grafik a překladatel Bohuslav Reynek se svojí francouzskou ženou, básnířkou Suzanne Renaudovou, a také osudy obou umělců. V obrazech je přítomný i Grenoble, kde se roku 1923 Suzanne s Bohuslavem nad svou básnickou sbírkou seznámila a odkud se do Petrkova po svatbě roku 1926 vydala. Petrkov se měl stát domovem vždy jen na půl roku, aby se manželé a později i se syny Danielem a Jiřím vraceli do Francie vždy na chladné měsíce. Údělem rodinných i dějinných událostí se však stal místem, ze kterého se od roku 1948 do své domoviny Suzanne Renaudová již vracet nemohla. Současná tvář místa si zachovává otisk celé rodiny Reynkových a vypovídá příběh domova i exilu, ve kterém se zrodila dodnes nesmírně ceněná umělecká díla a přivádí nové návštěvníky z české i francouzské kulturní oblasti. Po promítání filmu následuje přednáška Lucie Tučkové Petrkov jako domov i exil, v průsečíku putování. Akce se koná u příležitosti 60. výročí úmrtí básnířky Suzanne Renaudové.

 

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Památky
Co se děje
22.04.2024