neděle
18. srpna 2019
Svátek slaví: Helena



„Budilova škola je tu, aby budila v lidech talent,“

říká Vendula Prager, zakladatelka a ředitelka Budilovy divadelní školy, která nabízí nová vzdělávací studia pro začátečníky, pokročilé i profesionály.

V názvu školy je obsaženo také jméno českého herce, režiséra, divadelního historika a překladatele Vendelína Budila (1847 − 1928). Tento čestný člen Národního divadla v Praze řídil vlastní divadelní společnost a později i Městské divadlo v Plzni. Výčet jeho potomků, kteří v divadelním světě našli svou existenci, je dlouhý. Na divadelní dráhu se vydaly také všechny tři jeho prapravnučky a Vendula Prager je jednou z nich.

Po ukončení studia Mezinárodní divadelní školy Jacqua Lecoqa se V. Prager věnovala pohybovému divadlu, tanci, loutkářství a choreografii. A navíc cestování s divadelní společností a poznávání nových kultur obohatily její techniky výuky. Zároveň nabyla přesvědčení, že učební metoda J. Lecoqa je celosvětově srozumitelná, a tak začala uvažovat o tom, že si založí vlastní školu se zaměřením na pohybové divadlo. „Mezinárodně uznávaná Metoda Jacqua Lecoqa nechává studenty, aby si zábavným způsobem našli cestu autentického sebevyjádření. Samotní pedagogové jsou tady od toho, aby je popostrkovali a hráli si s nimi. Metoda, inspirovaná Řeckým divadlem a Komedií del'Arte, která v sobě zároveň zahrnuje prvky východního bojového umění a klasické západní tělovýchovné kultury, vznikla v druhé polovině minulého století ve Francii. J. Lecoq podporoval lidskou touhu objevovat nové dramatické tvary, věřil ve schopnost člověka pozorovat a imitovat přírodu i věci kolem nás a především upřednostňoval školu hrou. Ráda bych pozvala každého začínajícího mladého umělce, a hlavně všechny profesionály, aby se na vlastní kůži přesvědčili, jak může být studium na naší škole zábavné a jakou svobodu v uměleckém oboru jim může dát," říká Vendula Prager a pokračuje: „Studium není vyhrazeno jen interpretům, ale také autorům, režisérům, hudebníkům, dramaturgům, scénografům, choreografům a každému, kdo se zajímá o umělecko-dramatickou tvorbu, a to začátečníkům i profesionálním hercům. Těm pomáhá udržovat se v kondici a rozšiřovat si umělecké obzory. Doufám také, že naše škola bude přínosná pro českou i světovou divadelní scénu a že pomůže českým i dalším východoevropským studentům metodu J. Lecoqa zpřístupnit a že naplníme požadavky našich studentů. Těším se také na zahájení prvního ročníku v říjnu 2010 denního studia.“

Letos Budilova škola nabízí tři zaměřená studia: Studio dynamického textu (únor až květen 2009), Studio smíchu (únor až květen 2009) a Studio pohybové dynamiky a základy improvizace (leden-květen 2009).

Studio dynamického textu je zaměřeno na dynamickou práci s textem v souladu s dynamikou hlasu a těla prostřednictvím improvizace a řízené tvorby.

Studio smíchu je cestou do jádra komedie prostřednictvím kolektivní tvorby a současně také cestou ke kolektivní tvorbě prostřednictvím humoru. V tomto trimestru frekventanti procházejí komediálními styly, jako jsou klasická komedie, groteska, lidská komedie, bufoni, absurdní divadlo, klauniáda, nový cirkus a kabaret.

Studio pohybové dynamiky a základy improvizace analyzuje pohyb a dramatizuje jej, současně je zaměřeno na dynamickou práci těla v prostoru a na poznávání souvisejících zákonitostí. Je vhodné pro choreografy, scénografy, začínající herce, tanečníky a všechny, kteří se pohybu chtějí v divadle věnovat.

Pedagogy školy jsou Vendula Prager a Dominika Dery, české absolventky Mezinárodní školy Jacqua Lecoqa v Pařiži, dále Tomáš Měcháček, Bára Látalová, hostujícími pedagogy jsou Simon T. Rann z Austrálie a Trond Eric Vassdal z Norska.

Výsledky kolektivní tvorby z dílny Budilova studia smíchu budou prezentovány v sobotu 28. března na „Festiválku aneb jsem spokojený“ v kině Aero a všechny konečné práce studentů pak na III. veřejné konferenci o Metodě Jacques Lecoq v květnu 2009.

Podrobné informace o studiu naleznete na www.budil.cz

nebo na tel.: 420 736 171 052 a na info@budil.cz.

Foto: Vojta Brtnický.

 

Eva Horníčková

Mohlo by vás také zajímat...

ČR: Jen krátce po své celosvětové premiéře, kdy snímek Dcera získal nejvyšší ocenění Křišťál na francouzském festivalu v Annecy a tento týden hlavní cenu na festivalu v australském Melbourne MIFF, míří toto loutkové drama do Los Angeles na finále studentských Oscarů. Dcera se do trojice nejlepších snímků dostala v konkurenci 1615 filmů z celého světa a v případě výhry naváže na úspěch českého režiséra Jana Sasky, který byl v roce 2016 nominován do užšího výběru na Oscara za nejlepší krátký animovaný film. 

Celá ČR, zahraničí
Děti a mládež, Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly, Živé umění
Co se děje
16.08.2019

ČR: Systém, který vládl v naší zemi před rokem 1989, bránil občanům svobodně uplatnit svoje talenty a schopnosti. Cyklus filmových dokumentů České kořeny přináší příběhy lidí, kteří odchodem z Československa tuto svobodu získali a dokázali jí využít. Autentická svědectví zařazuje do svého vysílání ČT a od března letošního roku je najdete také na webu Místní kultury. 

Celá ČR, zahraničí
Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Živé umění
Co se děje
16.08.2019

PRAHA: Narodila se v Praze, ale většinu svého dětství prožila v pohraničí, kam se její rodiče přestěhovali v padesátých letech v rámci poválečného dosidlování. Oba pracovali v rozhlase, kde se profesně nakonec usadila i ona. V tehdy komunistickém Československu snad ani netušila, že se jí někdy podaří uplatnit v oboru, který chtěla vždy studovat – dramaturgii. Osud Aleny Zemančíkové je úzce spjat s amatérským divadlem, ale také s osudem mým, protože je dlouholetou blízkou přítelkyní naší rodiny. Další díl seriálu Před Sametem a po Sametu je tudíž více osobní.

Celá ČR
Knihy, literatura, média, Soutěže a festivaly, Vzdělávání, Živé umění
Články a komentáře
14.08.2019

KUTNÁ HORA: V sobotu 20. července koncertem v kutnohorské Kapli Božího Těla skončil už 23. ročník týdenního kursu pro začínající sbormistry, který již tradičně pořádá NIPOS (Národní informační a poradenské středisko pro kulturu). Repertoár zahrnoval skladby od renesance po 21. století i úpravy lidových písní, v nichž se vystřídalo celkem sedmnáct sbormistrů z řad nejlepších či nejodvážnějších účastníků.

Středočeský kraj
Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Vzdělávání, Živé umění
Co se děje
14.08.2019