pondělí
24. února 2020
svátek slaví Matěj
Matěj Krejčí s knihou DigiDetox
© archiv Pointa



Blíží se světový den bez mobilu. Matěj Krejčí v knize DigiDetox radí, jak ho omezit i dlouhodobě

PRAHA: Na 6. února připadá světový den bez mobilu, který letos oslavíme podvacáté. Iniciativu v roce 2001 založil francouzský spisovatel Phil Marso. Chtěl tak odstartovat diskuzi o vlivu digitálních technologií na náš každodenní život, chování a zvyky. 

Autor článku: 
TZ/klapka

V Česku se stejné problematice věnuje i terapeut Matěj Krejčí, zaměřuje se ovšem na dlouhodobý dopad. „Den bez mobilu vnímám jako ideální příležitost k otevírání této diskuze. Osobně takový den držím jednou za měsíc. Daleko více se ale zaměřuji na bezmobilní místa a časy během dne – někdy je to hodina a někdy i půlka dne. Záleží, zda potřebuji čas na kreativní tvorbu s absolutní pozorností, nebo řeším pracovní věci,“ vysvětluje s tím, že u jednoho dne by samozřejmě zůstat nemělo.

„Existuje nějaký prostor, kde by člověk neměl po ruce mobil?“ K otázce, kterou pokládá v úvodu knihy DigiDetox s podtitulem Jak na digitální minimalismus, došel Krejčí v době, kdy se začal blíže zabývat vztahem lidí a technologií. Odpověď dobře znal z vlastního života. A právě své osobní zkušenosti doplnil poznatky z terapeutické praxe, ale také řadou vědecky podložených informací. Vznikl tak manuál k pochopení a správnému používání digitální technologie, který v prosinci vydalo nakladatelství Pointa.

Už od dětství jsem si všímal, jaký vliv má technologie na přemýšlení lidí. Ale až v dospělosti jsem si uvědomil, jaké konkrétní dopady na nás má,“ popisuje terapeut a konzultant, který byl v minulosti součástí projektu Petra Ludwiga Konec prokrastinace. Podílel se také na vzniku dobročinné iniciativy DobroKáva, organizoval libereckou konferenci Svět patří smělým nebo Inspirativní rána Brno. Ve své praxi se věnuje terapiím zaměřeným na řešení, zabývá se psychologií, behaviorální ekonomií a neurovědami.

Od nespavosti k digi minimalismu

O digitální závislosti si začal více zjišťovat v době, kdy si zvykl používat internet (a zejména sociální sítě) jak pro vzdělávání, podnikání a networking, tak pro běžnou „konzumaci“. Ta však časem převážila. S tím přišla nespavost, horší soustředění, výkyvy nálad a nespokojenost. „Začal jsem si všímat, že nemám moc energie, usínám během dne, jsem nevrlý, když se mi vybije telefon. Kdykoli mi telefon zavibroval, bral jsem ho okamžitě do ruky. Neudržel jsem pozornost a častěji jsem zapomínal,“ popisuje.

Pátrání po tom, jak mít víc energie, být společenštější a celkově spokojenější, ho dovedlo k tématu kvalitního spánku. A to zase k digitálním technologiím a jejich nadužívání. „Mají zásadní vliv na to, jak spíme, jaké máme vztahy, jaký máme přístup sami k sobě, jaké informace vnímáme, jak se rozhodujeme, jak plánujeme a pracujeme,“ vypočítává Krejčí. Sám pro sebe začal hledat tipy a triky, jak to řešit, a na jejich základě vytvořil projekt DigiDetox. V reakci na zájem okolí potom připravil přednášku, následně workshop a řeč brzy přišla i na to, že by bylo dobré všechno sepsat do ucelené příručky.

Vydáno díky crowdfundingu

„Knihu jsem napsal hlavně pro sebe. Tak, abych se mohl k informacím vracet a aby mi i s odstupem času ukazovala řešení. Následně jsem přemýšlel nad tím, že by měla být srozumitelná, praktická, a mohla tak fungovat jako osobní cvičebnice i pro někoho dalšího,“ popisuje okolnosti vzniku. K ruce si vzal více než 120 odborných studií a knih. Všiml si, že často nabízejí upozornění a faktické informace, ale řešení už ne. „Já jsem lidem chtěl předat nejen informace o tom, co si o tématu myslí věda, ale zároveň i rady a nástroje, jak vše praktikovat v běžném životě.“ Radí například, jak omezit vysokofrekvenční záření, které brání kvalitnímu spánku, jak aktivně posilovat sebeovládání nebo kterými aktivitami nahradit bezmyšlenkovité scrollování na sociálních sítích.

Kniha pro lidi současnosti

„Název může vést k pocitu, že kniha je o tom, jak zahodit mobil a vrátit se do jeskyně. Ale opak je pravdou,“ upozorňuje autor. Je podle něj jasné, že v jedenadvacátém století už digitální technologii nemůžeme nepoužívat, ale je nutné, abychom se ji naučili používat méně často, smysluplně a eticky. „Knihu jsem napsal tak, aby odpovídala na základní otázky dnešních uživatelů a aby jim pomáhala nastavit s technologií funkční vztah,“ uzavírá.

Mohlo by vás také zajímat...

MĚLNÍK: V Mělníku v neděli voněly jitrnice, teklo pivo, zpívalo se a hrálo. I přes nepřízeň počasí se masopustního průvodu zúčastnilo přes 300 lidí.

Středočeský kraj
Děti a mládež, Lidová kultura, Senioři
Co se děje
24.02.2020

TŘINEC: Od konce ledna se proměnilo několik autobusových zastávek v Třinci ve výstavní plochy, na kterých jsou k vidění fotografie Dariny Kubikové a Tanasise. Výstava z cyklu Zastavení u umění nese název Enviromentální žal. Galerie města Třince v čele s kurátorkou Katarínou Klusovou tím reaguje na aktuální klimatické změny.

Moravskoslezský kraj
Cestovní ruch, Děti a mládež, Instituce a kulturní zařízení, Knihy, literatura, média, Architektura, Výtvarné umění, Ostatní
Co se děje
21.02.2020

HRADEC KRÁLOVÉ: Muzeum východních Čechv v Hradci Králové zve na dvě poslední komentované prohlídky výstavy Okolo Hradce aneb Hradečáci na kole, které proběhnou 27. února a 18. března vždy od 16:30 hodin.

Královéhradecký kraj
Instituce a kulturní zařízení, Památky
Co se děje
21.02.2020

PODĚBRADY: „Když něco tvoříte, kreslíte, skládáte věci a podobně, kreativně používáte obě ruce, je to pro váš mozek velice příznivé,“ tvrdí americká lékařka Kelly Lambertová z univerzity v Richmondu. A dodává, že pokud něco děláme rukama, ovlivňuje to náš mozek, jak bychom brali léky na uklidnění a navíc nám výsledek naší práce přináší mimořádné uspokojení.

Středočeský kraj
Instituce a kulturní zařízení, Handicap, Senioři, Soutěže a festivaly
Co se děje
24.02.2020