čtvrtek
28. března 2024
svátek slaví Soňa
Debata Umění ve veřejném prostoru, Camp, 28. 2. 2018
© www.kreativnicesko.cz



2 % na umění do veřejného prostoru v Praze

PRAHA: Hlavní město chce dávat dvě procenta na umění do veřejného prostoru. Nová koncepce umění ve veřejném prostoru hlavního města vzešla ze spolupráce Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR), Galerie hlavního města Prahy (GHMP) a Magistrátu hlavního města Prahy (MHMP).

Autor článku: 
luk

Když v roce 2014 vznikal v Kanceláři veřejného prostoru IPRu Manuál tvorby veřejných prostranství hl. města Prahy, počítalo se přirozeně i s uměleckými díly. Na pár stranách jsou definovány základní ideové parametry, jak umění ve veřejném prostoru vnímat a zacházet s ním. Poté vznikl samostatný dokument s názvem Strategie programu na „2 % na umění“ s podtitulem Pořizování uměleckých děl do veřejného prostoru hl. m. Prahy. Program původně vypracoval IPR společně s GHMP a magistrátu byl předán na jaře roku 2017. Ačkoli nebyl schválen, posloužil jako podklad pro novější dokument, jehož autorem je přímo MHMP. Dokument je zatím neveřejný a podle vyjádření MHMP by mohl být schválen nejpozději do léta roku 2018. Jakkoli vznik koncepce provázely průtahy, systém financování byl od počátku jasný. Částka pro každý rok odpovídá dvěma procentům sumy, kterou město utratilo v předchozím roce v rámci investic. Takže čím více bude Praha budovat a investovat, tím více peněz bude na umění. Mluví se o stamilionových sumách. Pro představu za loňský rok šlo o částku 135 milionů korun.

Kvalitní díla dokážou úspěšně budovat pozitivní image místa, což může v důsledku výrazně posílit i turistický ruch Prahy. Proto se v CAMPu hodně mluvilo o tom, že by Praha měla zakoupit díla od světoznámých umělců typu Anishe Kapoora, za nimiž by se do Prahy jezdilo podobně jako se jezdí za jeho „fazolí“ do Chicaga. Ta tehdy stála cca 520 milionů korun, což je z našeho hlediska nepoměrně vysoká částka. Podle radních to ale neřešitelné není, protože jakmile začne Praha budovat metro D, půjdou pak logicky i na umění vyšší částky. Ve financích, zdá se, problém nebude.

Strategie řeší tři problematiky:

1/ pořízení uměleckého díla a výběr jeho umístění,

2/ inventuru stávajících děl ve veřejném prostoru,

3/ údržbu děl.

 

Zdroj a podrobné informace ZDE

Mohlo by vás také zajímat...